Dijital PazarlamaFacebookGoogleInstagramSosyal Medya
Trend

9 ayrı facebook ve instagram metriklerini tanıyalım

Ticaret ölçülebilmeli ve ölçeklendirilebilmelidir!

Bu yazımı özellikle siteme koymak istedim. Yıllar önce reklam eğitimleri alırken metrikleri anlamak, dönüşüm istatistiklerini kavramak mühendis eğitimim olmasına rağmen beni bayağı yormuştu:) Facebook business manager üzerinden facebook, instagram, messenger ve diğer mecralara reklam verirken tabi ki bir çok metrik inceleyebilirsiniz. Ben özellikle basitçe de olsa en önemlileri okurlarıma hatırlatmak istedim.

En çok takip edilen metrikler:

  1. CTR: Click through rate
  2. CPC: Cost per click
  3. CPM: Cost per mile
  4. CR: Conversion rate
  5. CPA: Cost per action
  6. CPL: Cost per lead
  7. CPV: cost per view
  8. ROI: Return on investment
  9. ROAS: Return on Ad spent

1.CTR

CTR; tıklama oranını gösterir. Tıklama / Gösterim bölüm işlemi ile bulunur. Örneğin reklamınız, 1000 gösterimde 17 kere tıklanmışsa sonuç 0,017 olur. Yüzde olarak %1,7′ ye tekabül eder.

2.CPC

CPC; tıklama başı maliyeti gösterir ( TBM ). Harcanan tutar / Tıklama sayısı işlemi ile bulunur. Örneğin reklamınızın 1000 kere tıklanmış ve maliyetiniz 100 TL olmuşsa, Tıklama başı maliyetiniz 10 krş’tur.

3.CPM

CPM; bin gösterim başı maliyeti gösterir. Özellikle trafik reklamlarında bu metrik çok yoğun takip edilir. Maliyet / Gösterim x1.000 şeklinde bulunur. Örneğin reklamınız 10bin kere gösterilmiş ve maliyetiniz 20 TL ise, gösterim başı maliyetiniz 20/10bin x1.000 = 2 TL olacaktır.

4.CR

CR; dönüşüm oranını gösterir. Dönüşüm olarak tanımladığınız metrik değerin oranını gösterir. Örneğin facebook reklamlarınızda form doldurtuyorsunuz ve bu dönüşüm şeklini metrik olarak tanımladınız. Dönüşüm / tıklama x100 formülü size dönüşüm oranınızı verecektir. Örneğin 2000 tıklamada ortalama 40 form dolduruldu. 40 form / 2000 tıklama x100 = %2 dönüşüm oranı…

5.CPA

CPA: Aksiyon başı maliyeti gösterir. Aksiyon olarak tanımlanan dönüşümler için dönüşüm başı maliyetimiz nedir? sorusuna cevap verir. Bir önceki metrikte form doldurma örneğini vermiştik. Yine bu örnek üzerinden gidelim. Formülü harcama / aksiyon şeklindedir. Diyelim 40 form dolduruldu ve 80 TL para harcadınız. 80 TL / 40 form = 2 TL yani form doldurma başına maliyetiniz 2 TL oldu.

Daha iyi anlamak için bir de satış üzerine bir örnek verelim. Örneğin bir ceket satıyorsunuz. Ceketin değeri 450 TL. Yaptığınız reklam da %35 indirim kuponu verdiniz. Bir satıştan 450/1,35= 333,33 TL gelir elde ediyorsunuz. Bu ceketin size maliyetinin 175 TL olduğunu varsayalım. Verdiğiniz reklamın maliyetinin de 100 TL olduğunu düşünelim. Ve bu reklam ile 4 adet sattınız. Harcama/ aksiyon ; 100 TL maliyet / 4 satış = 25 TL ( CPA:25 TL ), ceket başı kazancınız 333,33-175= 158,33 TL. Bu kazançtan 25 TL reklam maliyetini çıkartıyoruz. 158,33-25= 133,33 TL her bir ceket satışından karımız olur.

6.CPL

CPL; Üyelik başı maliyeti gösterir. Çoğunlukta üye sayısını yapmak isteyen sitelerin reklamları için takip ettiği bir metriktir. Bu tarz reklamlar için bu işi bilen bir reklamcı ile çalışmanız elzemdir çünkü dönüşümün doğru tanımlanması gerekir. Burada müsaadenizle size hizmet linkimi vermek isterim;

Web sitesi yönetimi Premium Paket

Evet. Metrik açıklamamıza devam edelim. Örneğin 100 üyelik için 1000 TL harcadınız. 1000 TL / 100 üyelik= üyelik başı 10 TL harcadınız. Üyelik konusunu yabana atmayın çünkü bir üye size doğru kampanyalar ile zaman içerisinde 10 TL’den fazla kazandıracaktır.:)

7.CPV

CPV; video izleme oranını gösterir. Reklamınız eğer video formatında ise bu metriki ölçümlemelerde kullanabilirsiniz. Reklamlarda videolarınızın süre bazında izlenme oranlarını da görebilir, etkileşimi yüksek olan potansiyel adaylarınıza, onları ürün ya da hizmetinize çekmek için tekrar reklam gösterebilirsiniz.

8.ROI

ROI: yaptığınız yatırımın performansını ölçebileceğiniz bir metriktir. Daima 1’in üstünde olmalıdır. Kısaca kar/maliyet -1 formülü ile bulunur. (Kar = Yatırımdan gelen kazanç – Yatırıma giden maliyet) / maliyet -1 şeklinde de hesaplanır. ROI’ de esas hep 1’in üstünde olmaktır. 1’in altında olursa karlı bir kampanya değildir.

Örnek vermek gerekirse 40 TL karlı bir ürünümüz var. 1000 TL tutarında reklam yaptık ve 80 adet sattık. 40*80/1000 -1 = 2,2 sonucu çıkar. Yani her yaptığımız 1 TL yatırım bize 2,2 TL olarak geri döner.

9.ROAS

ROAS; bu metrik bize her harcadığımız reklam için ne gelir elde ettiğimizi gösterir. Kafamızın karışması adına şöyle ayırlaım; ROI: karlılık, ROAS: gelir gösterir. ROAS; gelir / maliyet formülü ile hesaplanır. Hem karlılık hem de gelir istatistikleri görmek isteyen yatırımcılar iki metriki de hesaba katmalıdır.

Sizin için yapabileceklerimi görmek ve tanışmak için benden randevu alabilirsiniz. Randevu için gün ve saat seçiniz!

Ya da isterseniz whatsapp uygulaması üzerinden iletişime geçebilirsiniz. Lütfen aşağıya tıklayın!

Sosyal medya ve ya Google kategorilerimizi takip için tıklayın!

Reklam hizmetini barındıran sosyal medya yönetimi premium paketimi aşağıda bulabilirsiniz.

Yazımı beğendiyseniz yorum yapmayı unutmayın!

Erguvan Özbek

Kişisel gelişim eğitmeni. Pazarlama uzmanı. Dijital pazarlama sevdalısı. Konuşmacı. Çözüm üreticisi. Düşünür.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu